Sunday, November 18, 2007

E

1. Erti tangis bayi yang baru lahir: a. Mengucapkan salam kepada ibu bapa dan keluarga. Sesuai dengan hadis iaitu orang yang paling dihormati tiga kali kepada ibu; 1. Ibu mengandung 9 bulan 10 hari ; 2. Waktu melahirkan; 3. Waktu membesarkan; b. Minta syukur kepada tuhan yang menjadikan; c. Mengembangkan badannya kerana tangis adalah senam; d. Tamsil hidup kerana hidup di dunia ini adalah susah.

2. Enam macam hati manusia: a. Hati yang mati , kerana tidak menambah pengetahuan; b. Hati yang hidup iaitu hati yang ada iman; c. Hati yang sihat ialah hati yang taat; d. Hati yang sakit ialah derhaka kepada Allah; e. Hati yang bagun ialah ingat selalu kepada Allah; f. Hati yang tidur, iaitu hati yang lalai.

3. Empat norma hidup: a. Norma keagamaan akibatnya marah tuhan; b. Norma kesusilaan, sesal atau suara hati yang tidak enak, c. Norma kesopanan akibatnya cubaan atau ejekan masyarakat keliling; d. Norma hukum akibatnya paksaan oleh negara.

4. Empat jurusan harta: a. Untuk busuk yang dipakai untuk makan; b. Untuk lapuk untuk pembeli pakaian dan rumah; c. Untuk pupuk yang dipergunakan untuk membeli buku pengetahuan dan untuk sedekah; d. Untuk kutuk yang dipergunakan untuk maksiat.

5. Empat alamat orang cerdik: Berani menempuh bahaya, pandai bermanis muka pada musuh, pandai melihat kesempatan, dapat menimbang pertimbangan orang lain.

6. Empat alamat orang yang beriman: Meninggalkan maki, menjauhi menyakiti hati orang, lekas memberi ampun dan lama baru menjatuhkan hukuman.

7. Empat tanda orang berakal: Cinta pada ilmu, tidak berubah muka menerima umpat dan puji, bagus jawabnya dan banyak benarnya.

8. Empat macam pencarian: a. Pertama akal, ialah orang hidup dengan bertani; b. Pertengahan akal, orang yang hidup berdagang; c. Penghabisan akal orang yang hidup memburuh; d. Kehilangan akal, mencari dengan tidak halal.

9. Empat alamat orang rendah: Membuka rahsia, pendendam, penggunjing dan memburukkan kawan.

10. Empat yang menimbulkan cinta: Muka jernih, sudi menolong, sudi menghindarkan selisih dan menjauhi munafik.

11. Empat soal yang membawa keuntungan hidup: Benar pembicaraanya, malu melakukan pekerjaan yang tidak baik, baik budinya dan suka berterima kasih.

12. Empat sempurna dengan empat: Ilmu dengan larangan larangan; Agama dengan taqwa; Amal denga niat; Kemuliaan dengan kelebihan.

13. Empat yang mesti dijaga: Teguh menjaga kehormatan; Redha menerima sedikit; Berbuat kebaikan setiap hari memelihara lidah.

No comments: